پیش بینی تورم مهمتر است یا پیشگویی فساد مالی 3000 میلیاردی؟!
سایت خبرهای جدید ایران
جديدترين خبرهای ورزشی، اقتصادی، پزشکی و حوادث از اقصی نقاط ایران و جهان

سرویس اقتصادی- چند ماهی است بانک مرکزی در تعیین نرخ تورم و اعلام ماهانه تورم نقطه به نقطه با مرکز آمار ایران رقابت دارد و بالاخره در راستای مشروعیت بخشی به این اعلام آمار از سوی بانک مرکزی برنامه پنجم توسعه نیز در مجلس اصلاح شد!

به گزارش «تابناک»، آنچه در این میان بیش از مساله مرجع اعلام آمار جلب توجه می کند پیش بینی های بانک مرکزی از نزولی شدن سیر تورم در ماه های آتی است که البته ع
لیرغم محقق نشدن تکرار می شود.

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در ماه های گذشته پیش بینی نزولی شدن روند افزایش تورم را از تیر ماه در رسانه ها طرح کرده بود که عملا محقق نشد و اما بهمنی بدون توجه به این مساله مجددا روز گذشته ضمن
اعلام پیش بینی کاهشی شدن روند تورم در دی ماه و دقیقا از 28 آذر ماه افزود: اگر تورم ناشی از هدفمندکردن یارانه ها را از تورم فعلی کم کنیم به هدف پیش بینی شده برای نرخ تورم در دو سال پیش دست می یابیم.

البته این مساله قابل توجه است که اصولا پیش بینی یا بهتر بگوییم پیش گویی نرخ تورم از نظر علم اقتصاد امر پذیرفته ای نیست و مساله ای است که در صورت محاسبه از درصد بالای خطا رنج می برد و از این روست که این عمل به طور معمول از سوی موسسات پژوهشی اقتصادی نیز صورت نمی گیرد.

همچنین در صورت فرض قابل پیش بینی بودن تورم نیز باید به این نکته توجه داشت که اگرچه تنظیم سیاستهای پولی کشور و تعیین تقریبی حجم نقدینگی در اختیار بانک مرکزی است اما از آنجا که در ایران با تعدد نهادهای تصمیم گیرنده و عمل کننده در اقتصاد مواجهیم ؛ باز هم این پیش بینی امکان پذیر نیست. به عنوان مثال یک مصوبه وزارت بازرگانی در افزایش و یا کاهش واردات کالا می تواند در کوتاه مدت به طور جدی عرضه و تقاضای بازار و سطح عمومی قیمتها را دچار نوسان کند.

اما باید پرسید چرا رییس کل بانک مرکزی که همین چند ماه پیش کاهشی شدن روند تورم را پیش بینی و نتیجه نگرفته بود مجددا از این عمل خود درس نگرفته و این رفتار نه چندان علمی را تکرار می کند و آیا چنین رفتاری در عرصه جامعه به اعتبار علمی آمار ها و اخبار ارائه شده از سوی عالی ترین نهاد بانکی کشور ضربه نخواهد زد؟

همچنین مساله دیگر اینجاست که آیا بانک مرکزی وظایف مهمتری از دادن وعده یا پیش بینی کاهش تورم ندارد که رییس کل آن چند ماه یک بار خود را درگیر چنین مباحثی می کند؟

شاید پرداختن به این مسائل حاشیه ای و فارغ شدن از اصل موضوعات صدر وظایف بانک مرکزی را بتوان به یکی از عوامل بروز فساد مالی بزرگ 3000 میلیارد تومانی به دور از چشم مسئولان عالی بانکی کشور بر شمرد. آیا بهتر نیست که مسئولان نهاد های غیر سیاسی کشور بجای درگیر شدن با مباحث رسانه ای و تبلیغاتی به حسن اجرای وظایف خود در نهاد های تاثیر گذاری تحت مسئولیتشان بپردازند؟

 بهمنی قبلا نیز در سخنان خود از عدم تحقق تورم 60 درصدی که مخالفان اجرای طرح تحول اقتصادی آن را وعده داده بودند ابراز خرسندی کرده و رقم تورم ناشی از هدفمندی را 6.4 درصد خوانده بود.

البته باید خاطر نشان کرد که چون شایعاتی مبنی بر مطرح بودن فرزین برای جایگزینی بهمنی در بانک مرکزی به گوش میرسد لذا عملکرد علمی و مستدل تری از ایشان درعرصه رسانه ها انتظار می رود.

گفتنی است ابهامات بوجود آمده پس از اجرای طرح هدفمندی در اعلام نرخ تورم، بخصوص در ماههای اخیر سبب بروز سوالاتی در زمینه
تغییر سبد کالایی محاسبه تورم در بانک مرکزی و مرکز آمار ایران شده بود.

منبع: Tabnak.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط محمد لشگری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 551
بازدید دیروز : 904
بازدید هفته : 2858
بازدید ماه : 5277
بازدید کل : 211576
تعداد مطالب : 404
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1